Vetenskapsman. Historieberättare. Matematiker. Kulturell kraft. Virtuos och pionjär. 2019 års Polarpris går till Joseph Saddler, mer känd som Grandmaster Flash, för att han varit med om att skapa hiphop.
2019 har hiphop seglat förbi rocken som världens mest spridda musikstil. Elgitarr eller synt är inte längre de bärande instrumenten. I centrum står i stället mixerbordet, skivspelaren och vinylskivan. Virtuos är den som snabbast kan switcha till rätt vax i rätt ögonblick.
Det finns naturligtvis en förhistoria till denna revolution. Den handlar om nyfikenhet, envishet, uppfinningsrikedom – och inte minst ett missnöje med sakernas tillstånd. Grandmaster Flash var inte den som ville spela den ena skivan efter den andra som så många DJs. Han ville underhålla non stop utan att bryta den dansanta rytmen. Det handlade också om de ungas situation hemma i södra Bronx, de som inte kom in någonstans och var tvungna att skapa sina egna musikfester på gatorna.
Men allra tidigast handlade det om ren teknisk fascination. Hur kunde det komma ljud ut ur ”den bruna lådan” där hans pappa varsamt placerade de runda plattorna på den snurrande tallriken?
Ensam hemma gjorde sjuåringen sina upptäcker och sina experiment. Ljudet bodde i spåren på de runda skivorna. Men vad händer om man drar en synål i spåren? Och vad händer om man snurrar skivan baklänges på skivtallriken?
Det tog Joseph tre år att experimentera färdigt, hitta svaret på det han sökte: hur förlänger man det dansanta partiet i en låt och struntar i resten? Jo, man skaffar två ex av varje skiva och spelar dem växelvis på två skivspelare. Hur ska man veta exakt var ett parti börjar och slutar? Jo, man gör det absolut förbjudna. Man markerar med penna på vinylen de spår man ska spela. Och så lärde han sig att snurra skivorna baklänges för att växelvis kunna spela rätt parti om och om igen och på så sätt förlänga fyra fräcka takter till tio minuters oavbruten dansmusik. Tricket gav han namnet The Quick mix theory.
Med åren har hiphop förfinats och kommit att påverka komposition på bred front. Men i grunden är det ett avancerat musikaliskt collage. Den sju minuter långa ”The Adventures of Grandmaster Flash on the Wheels of Steel” från 1981 är ett slående exempel. Bland dansanta rytmer paraderar artister som Blondie och Queen i den ena samplingen efter den andra.
Men hiphop har också kommit att bli ett verktyg för politiska och sociala betraktelser. Även här var Grandmaster Flash tidig. ”White lines (don’t do it)”, ”Drug wars” och inte minst ”The Message” är kommenterar till livet i södra Bronx. “It´s like a jungle sometimes it makes me wonder how I keep from going under.”
För många har svaret varit hiphop.
Text: Johan Scherwin